Hier wordt u op de hoogte gehouden van de activiteiten binnen de groepen.

In de groepen 4 zijn we bezig met het thema: "Ik weet wat ik eet!"

In de eerste paar weken hebben de kinderen veel geleerd over gezond en ongezond eten en drinken, verschillende soorten ontbijt, de schijf van 5, de voedingspiramide en de spijsvertering. Wat gebeurt er met je eten van je mond tot je kont? Bij deze activiteit hebben de kinderen informatie gehaald uit de boeken: “Kars in de poepfabriek” en de ‘’Spijsvertering”. De kinderen hebben hierover informatieposters gemaakt die in de klassen hangen.

Als afronding van de startactiviteiten was er een gastspreker in de klas die vertelde over smaak en gezonde voeding. Alle kinderen hebben bijzondere dingen geproefd zoals een stukje kokos en blauwe bessen.

We zijn nu begonnen aan het inrichten van onze themahoeken. In de klassen is er gekozen voor een restaurant of een kookstudio. De kinderen zijn erg enthousiast en willen graag spullen van thuis meenemen, zodat we de echte wereld de klas inhalen. We gaan leren over verschillende recepten, ingrediënten, de menukaart, de prijslijst etc.

groepen 4 eten deel 2 groepen 4 eten

thema groep 4

Groep 4 is dit schooljaar begonnen met het thema 'Het heksenbos'. In dit thema komen de onderwerpen heksen, brouwsels maken, herfst, spinnen en bomen naar voren.

We zijn begonnen met de startactiviteiten. Als taalactiviteit gingen de kinderen met het verhaal van 'Hennie de heks' naschrijven. Ze moesten het begin, midden en het einde van het verhaal samenvatten en zelf een kaft maken van het boek. De kinderen hebben zelf heksen gemaakt. In groep 4a en groep 4d hebben ze een heks gevouwen en opgeplakt op het platte vlak. In groep 4b en 4c hebben de kinderen geleerd hoe ze van houtskool, met houtskooltechnieken, lelijke heksen konden tekenen.

In de heksenhoek hebben de kinderen heksenbrouwsels gemaakt, waarbij de ingrediënten zelf door de kinderen werden meegenomen. Ze hebben namen gegeven aan de ingrediënten, nasikorrels werden bv nagels of heksensnotjes en zwarte spaghettistokjes werden spinnenpoten. De kinderen hebben 4 ingrediënten voor hun heksenbrouwsel gekozen. De ingrediënten werden in glazen potjes gedaan en door water toe te voegen werden het echte  brouwsels. Van te voren hadden de kinderen bedacht welke toversptreuk je moet uitspreken en wat het  brouwsel doet als je het opdrinkt. Hierna bedachten ze een naam dat op een etiket werd geschreven en op het potje werd geplakt. Uiteindelijk heeft iedereen als heks of tovenaar zijn/haar heksenbrouwsel gemaakt in de heksenhoek. 

In de laatste week hebben de kinderen in groepjes een informatieposter gemaakt over de behandelde onderwerpen. Ze moesten de informatie die ze hadden geleerd door middel van teksten en plaatjes verwerken op de poster.

Wij hebben met veel plezier aan dit thema gewerkt.

groep 4 heks groep 4 heksenposter