Hier wordt u op de hoogte gehouden van de activiteiten binnen de groepen.

November en december zijn de maanden waarin we verschillende feesten kennen. De feestdagen Halloween, Sint-Maarten, Sinterklaas, Kerst, Oud en Nieuw zullen gevierd gaan worden in de klas. Waarom vieren we deze dagen? Hoe vieren we deze dagen? Wat kan je doen als het buiten kouder wordt? Wat voor soorten spelletjes zijn er? Hoe maak je een spel? Om een antwoord te vinden op deze vragen, hebben wij het volgende thema: ‘Speel en geloof met ons mee!’ Binnen het thema staan de vijf wereld religies centraal en het spelen/ontwikkelen van spelletjes.

Geloven
Er zijn 5 hoofdgeloven. De Islam, het Christendom, het Jodendom, Het Boeddhisme en het Hindoeïsme.

We waren naar de moskee geweest. Het was heeeeeeel leuk en leerzaam. Er was een meneer en die had ons heel veel dingen geleerd. Als je naar boven gaat moet je je schoenen uit. Hij leerde ons ook dat de mensen die daar kwamen hun gezicht, handen en voeten gingen wassen vóór het gebed. Ze doen dat in een bepaalde volgorde. Boven deden we onze schoenen uit. De meneer las ook een stukje uit het Koran (dat is een heilig boek). Het Koran is in het Arabisch. De meneer legde de Koran op een soort tafeltje uit respect voor Allah. De meneer vertelde dat er wel 99 namen voor Allah zijn, hij heeft er heel veel laten horen. Tim mocht voordoen hoe je moet bidden. Jenny mocht ook kledij van de imam aan. En op het eind gingen we een heel leuk spel spelen. Daarna gingen we naar beneden. We kregen een stukje Turks brood. Dat was heel lekker.

Ook zijn we op excursie geweest naar het heilige huis van de christenen. We hebben een protestantse kerk bezocht. Het was heel leuk en leerzaam. De kerk was heel mooi. Op dit plaatje zie je dat de meneer die ons alles leerden op een soort bank zat. Waar vroeger belangrijke en rijke mensen op zaten. Nu zitten er ook mensen maar die zijn niet speciaal belangrijk. Hij liet ook een heel oude bijbel zien. Er was ook een altaar waar een kleed en kaarsen op stonden. Elke feestdag ligt er een andere kleur kleed op. De kerk had ook een kerktoren met een klok. In de oorlog hadden mensen de klok er uit gehaald. Ze hadden een kanon er in gedaan. Er was ook een klein beeld en die hadden ze er uit gehaald en in het water gegooid. Maar de volgende dag zat het beeld gewoon weer in de kerktoren!

Bij het geloof boeddhisme horen natuurlijk boeddha beeldjes. We hebben de kenmerken van Boeddha geleerd en daarna zelf Boeddhabeeldje gekleid, ze waren allemaal heel mooi geworden!

Feesten
Toen het Sinterklaas was, had iedereen een zelfgemaakte surprise gemaakt.
Alle surprises waren PRACHTIG!! We hadden op het bord een Sinterklaasboek, je moest er op klikken. Als je er op klikt dan verscheen er een naam van iemand uit de klas. Die mocht een surprise pakken en dan aan die gene geven van wie het was. Iedereen was SUPER blij met de cadeau en surprise. Het was een leuke dag. Sinterklaas was weer het land uit en we hadden de klas omgetoverd in de kerstsfeer! Daar horen natuurlijk ook mooie kerststukjes en een heerlijk kerstdiner bij.

Onderzoeken
Bij de feestdagen hoort natuurlijk gezelligheid, en wat is er leuker dan met elkaar spelletjes spelen?!
Eerst hebben we onderzocht waar een spel aan moet voldoen en hebben we in de klas een spel in elkaar gezet.
Daarna wilden wij graag een spel voor groep 3 maken. We gingen naar groep 3 om onderzoek te doen. We gingen met hun spelletjes spelen, omdat we gingen kijken wat ze kunnen en wat ze leuk vinden. Toen we alle informatie hadden zijn we aan de slag gegaan. Tenslotte hebben we samen met groep 3 de gemaakte spellen gespeeld.

boeddha beeldjes islam

thema groep 6

In dit thema hebben we veel geleerd. Er kwamen archeologen in onze klas. Zij hebben ons verteld hoe ze gevonden botten of spullen behandelen. Dit doen zij niet in hun eentje, maar met meerdere archeologen. We hebben ook geleerd wat grondlagen zijn.

Meester Jaap kwam ook in de klas. Hij ging uitleggen hoe we een skelet moesten maken van bijzonder piepschuim en onze klas heeft heel hard hieraan gewerkt. We hebben ook skeletten gemaakt van wattenstaafjes en een papieren hoofdje van een skelet. We moesten informatieposters maken in groepjes. Ieder groepje had een ander onderwerp. De onderwerpen zijn: Archeoloog, schedels, skelet, dierenbotten, grondlagen en het gebit.

Onze klas ging in tweetallen een blad maken over het gebit door het lezen en invullen van het blad, daar hebben we ook veel van geleerd. We weten nu welke dieren plooikiezen, knipkiezen en knobbelkiezen hebben en welke tanden dat zijn.

Fiep Jonkman
groep 6A

Hier komt binnenkort het eerste blogbericht van de groepen te staan.